Saturday, March 19, 2011

Spread The Awareness!!


"A nuclear power plant in Fukumi, Japan exploded at 4:30 AM today. If it rains tomorrow or later, don't go outside. If you are outside, be sure that you have rain protectors. It's acid rain. Don't let it touch you. You may burn your skin, lose your hair or have cancer. This applies to all Asian
countries. Please pass, stay safe and remind everyone you know."


sumber disini

Greetings readers! semenjak dua menjak ni kita dikejutkan dengan "mesej berantai" yang disebarkan melalui SMS memberi peringatan kepada kita supaya berkurung didalam rumah atau memakai baju hujan bagi mengelakkan hujan asid yang kononnya boleh membakar kulit, keguguran rambut dan menyebabkan kanser. Dinasihatkan supaya masyarakat tak la terus telan berita ni hidup-hidup tanpa mengesahkannya terlebih dahulu. It's ok to be a little bit more.. protective..( since a nuclear reactor was exploded the day the tsunami hit Japan) but lets not exaggerate it shall we? kadang-kadang, berita-berita macam ni lebih membawa keburukan daripada kebaikan.

Kalau berita atau sms tersebut hanya tersebar pada orang-orang yang punya lebih pengetahuan, mereka barangkali berpendapat seperti begini:

"Eh, Malaysia kan punya alat pengesan pencemaran radioaktif, kalaulah kehadiran bahan2 beracun dari loji nuklear Daiichi Fukushima dikesan di sini, mestilah amaran rasmi dah dikeluarkan. Ah, mengarut la sms ni." kata Ali.

tapi, cuba kalau mak-mak, makcik-makcik, pakcik-pakcik kita kat kampung tuh dapat sms ni, rasa-rasa apa yang dorang akan pikir?

few days back, I got a call from my mom, know what she said?

"farid, kalau nk keluar rumah pastikan pakai baju hujan ke apa-apa jangan bagi kena hujan. Tak pun duduk rumah je jangan keluar selalu." kata Mak.

then I replied:

"tak ada apa-apa lah mak, InsyaAllah.."

saya tak rasa benda ni akan membawa kepada suatu yang buruk, tapi come on lah bro, benda-benda macam ni masih boleh datangkan kerisauan pada orang-orang yang kita sayang. So, xperlulah nk fowardkan mesej-mesej yang tak ada hujung pangkal ni ye.

sampai sini dulu, Salam. :D

3 peng-Komengs:

hahahha...xhbs2 baler....apa la korg ni.....

peace2 la weyh...

Post a Comment