Sunday, November 1, 2009

Kuala Kangsar the Royal Town of Perak

xkisah la korang nak kata ape pun.. aku lahir kat KL ke.. anak jati ape ke aku x kisah.. kali ni aku nak citer pasal kampung halaman aku plak.. semestinya Kuala Kangsar la.. nak citer skit pasal Kuala Kangsar ni, sejarah dia dulu nama Kangsar ni sebenarnya 'Kurang-sa' maksudnya 'Kurang satu' .. ape yg satunya? sbnrnya ada 99 buah anak sungai yg menyatukan sungai perak ni... so, kurang satu la nak ke seratus..gitu la ceritanya.. satu lagi, nama Sungai Perak. kenapa perak? sebab dulu-dulu, orang citer penah nampak seekor ikan berwarna seakan-akan warna perak kat dalam sungai ni.. haa.. itu la lagenda yg diceritakan.. taktau la betul ke tak kan.

Kuala Kangsar juga pernah mengalami beberapa banjir besar yg berlaku sekitar tahun 50-60 an. airnya sangat lah dalam sehingga hampir menelenggami menara jam yg terletak di tengah-tengah bandar kuala kangsar.gambar diatas adalah banjir besar yg berlaku pada tahun 1926 dimana air menelenggami separuh daripada menara jam tersebut. tetapi, yg paling besar adalah pada tahun 1967 dimana paras air ada lah sehingga ke kepala menara jam. mengikut ape yg diceritakan oleh mak aku, kalo waktu banjir besar ni, satu tempat je sume penduduk pekan kuala kangsar ni akan lari, yakni ke kawasan Chandan atau Bukit Chandan. so, itu lah serba sedikit pasal sejarah bandar Kuala Kangsar ni..

seterusnya aku nak citerkan tarikan2 menarik yg ada kat Kuala ni.. first of all yg menjadi tumpuan skang of course la Galeri Sultan Azlan di Bukit Chandan.. menurut ayah aku galeri ni dulu sekolah dia masa darjah satu sampai tiga.. kat sini diletakkan sume collection yg Sultan Azlan ni ada untuk tatapan rakyat.. dulu masa mula2 bukak free je.. skang kne bayr kowt.. tp, taktau la kalo ble kawtim ngan pakcik jaga tu. hehe.. tapi serius, mmng best!


seterusnya ialah Istana Iskandariah yg terletak di bukit chandan. istana ni da lama dah.. memang besar, tempat dia pun mmng betul2 kat puncak bukit tu.. full.. kata ayah aku jugak, dulu kat bahagian belakang istana ni kan dapur, so, mana2 budak2 kampung yg nak makan free datang sini la.. so, dia slalu join sbb ada kawan dia ni kerabat raja.. so, untung la.. ok.. tapi nak masuk sori la..


next is Istana Kenangan.. atau lebih dikenali ngan Istana Kuning. istana ni dulu-dulu pnye sultan yg pkai sebelum tukar kpd Istana Iskandariah td.. keunikan yg terdapat pada istana ini ialah ianya dibina tanpa menggunakan paku langsung!.. sume pkai tanggam je. dalam dia macam muzium lama la.. bnyak gamba.. haha.. ok. ni pun kat bukit chandan gak..


ok, ni lagi satu binaan yg best kat Kuala Kangsar ni.. Masjid Ubudiyah.. masjid ni mmng cantik, so, kalo datang kuala ni, lawat lah masjid ni solat ke hapa ke.. masjid ni pun ada sejarah dia.. kalo x silap masa pemerintahan Sultan Idris. masjid ni dibina olehnya atas rasa syukurnya kepada Allah s.wt selepas dia sembuh dari sakit yg amat teruk. nak tau sejarah penuhnya bacalah sendri..


tempat lain yg menarik kat pekan ni macam, Jambatan Sultan Abdul Jalil. jambatan ni baru je dibina.. memang cantik. tambah2 pada waktu malam.. jambatan ni menghubungkan kawasan sayong ngan pekan kuala kangsar.. tapi, perkhidmtan bot masih ada..




seterusnya, Victoria Bridge.. ini jauh skit dri pekan kuala. berhampiran ngan pekan Karai.. ini binaan tinggalan sejarah..



haa.. sterusnya adalah tempat yg mesti dikunjungi kalao anda dtg KK.. hehe.. Hutan Lipur Ulu Kenas yg terletak hanya beberapa kilomter dri pekan kuala kangsar.. air yg sejuk mengalir dari gunung Bubu, udara yg nyaman sangat mempesonakan.. bole jugak kalo nak camping. tp, hati-hati..

fuuhh.. ok lah.. sbnrnya ada bnyak lagi nak citer tapi aku da xlarat.. itu je la utuk kali ni.. nanti aku citer lagi k.. Assalamualaikum~ ^__^

7 peng-Komengs:

insyaAllah aku sampai sana..
Callies Castle jauh tak?

XD

weh teringin nk g sana la.....
bt r trip g sana sem dpn.

This comment has been removed by the author.

nak pergi istana kenangan(:

cakap berapi je semua.
kesian Farid.

;D

nk thu lah..KK Town ni kamo rase boleh redevlopmnt tk??as ur opinion..

Post a Comment