Thursday, March 17, 2011

GADOH

bro, bukan nak ajak bergaduh, just nk tanya korg da tgok filem Gadoh? aku tau filem ni keluar 2009, tp xde la lama sangat, dan aku baru je tonton filem ni. Sesetengah orang berpendapat filem ni hancur, memalukan, dan yang paling utama, RACIST! Benda-benda yang keluar dalam filem ni semuanya realiti, tak ada satu pun adegan dalam filem ni yang mustahil berlaku pada hari ini. Mungkin kerana adegan-adegan "racist" terlalu banyak ditonjolkan pada permulaan cerita ni, tapi semua tu punya mesej yang tersendiri. Jalan cerita ringkas, mudah difahami, pasal sekumpulan pelajar melayu dan cina yang ashik tak puas hati sesama sendiri dan ashik nak bergaduh je disebabkan perasaan benci terhadap kaum lain.

firman Allah s.w.t bermaksud:

“Wahai umat manusia Kami jadikan kamu daripada lelaki dan wanita dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak untuk kamu berkenalan (dan beramah mesra serta bekerjasama antara satu sama lain), sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah (dari kalangan kamu) yang paling bertakwa di antara kamu(kepada-Nya).” (al-Hujurat: 13)

kalaulah semua umat manusia atas muka bumi ni boleh memahami dan menghayati ayat di atas ni, sudah pasti tak akan wujud pun masalah-masalah seperti "racist" ni.

so, sama-sama la kita ambil iktibar ye.
sapa-sapa yang belum usha filem ni, try-try la tgok, layan gak ^__^

5 peng-Komengs:

Aku suka cerita ni sebab ada Zahiril Adzim ♥ Haha. Tapi cerita ni memang best.

hah, bru aku ingat dari mana aku penah dgr pasal pelakon zahiril adzim ni, dari LYANA!! hahahah..

Tengok la 6Progresif setiap Khamis 8.30malam di TV9. Best! Zahiril Adzim berlakon. Episod yang terlepas tu boleh tengok dekat tonton.com.my Haha.

Post a Comment