Monday, December 20, 2010

Orang KL



Sekian lama tak update blog, nampak sangat aku memang pemalas. wahahaa.. tak pe lah, blog ni pon bukan ramai pembaca, kalo yang baca pon, dak2 kolej aku gak, takdenye pakcik2 kat menosah tu nak bukak blog aku tiap2 ari baca. apekejadah? well, dalam2 xde idea ni la best bersembang pasal benda yang tak pasti. yoshaa~

Haa.. minggu lepas aku menerima kunjungan beberapa org rakan kolej aku dari kL.. lawatan dorg ekceli bermotivasikan paksaan.. haha. xpelah, ini bukannya pegi bercuti, cuma dorg nak menziarah kampung halaman aku, tempat aku membesar.
xde la apa yang best pon Kuala Kangsar ni, cuma terkenal dgn panggilan bandar diraja dengan pembuatan labu sayong je.

Hari selasa dorg smpai, hujan agak lebat tgh hari tu. aku amik dorg naik kereta kancil di stesen keretapi Kuala Kangsar. Sampai je kerumah lepas letak barang, trus pegi melantak kat kedai makan mak aku. hari pertama biasa la dorg, makan sikit2 je, walaupon makanan mak aku da sponsor sepanjang dorg duk kat kuale ni.
hari pertama dorg smpai tu, kitorang just jalan2 di sekitar Kuala Kangsar je dulu.. pegi ke lembah, jalan2 tepi sungai. erm, bila rasanya last aku jalan2 tepi sungai mcm ni? 10 taun lepas kot. huhu. malam plak, lepas makan pegi smbung lagi jalan2.

Hari ke-2, bermula la lawatan ke tempat2 menarik sekitar Kuala Kangsar, pagi tu ingat nak melawat ke istana kuning dulu, nasib tak baik, istana ditutup sebab tgh buat renovation. dgn keciwanya, kitorg trus gerak ke Galeri Sultan Azlan Shah yang terletak kat Bukit Chndan gak. rasanya last aku pegi galeri ni masa mula-mula pembukaan dia dulu. so second time masuk, agak teruja disitu. lepas makan tengah hari, panas2 camni elok la gi sejukkan diri pegi mandi sungai. so, aku bawak dorg g rasa mandi kat ulu kenas. last aku pegi ulu kenas maybe dalam +-10 tahun lepas gak. air dia, masyaAllah, sejuk macam ais. sapa yang punya peratusan lemak yang kurang memang xleh rendam lama. xcaya? g try.

Petang tu sume lentok tido kat umah. penat + best btol. huhu..
malam tu ada bola rasanya, so kitorg layan bola kat umah je makan cekedis. Malaysia menang plak 2-0 dgn myanmar.
hari ke-3 dorg kat sini, kitorg plan jalan luar kuala kangsar. pagi2 lagi lepas sarapan kitorg gerak ke tepen (taiping), nak pegi zoo. bila last aku pegi zoo? maybe dalam +-10 taun lps. anyway, jalan2 dlam zoo penat btol, besar sungguh + bau-bauan yang dashat2. nak xnak kene la jalan sama2 baru ada feel masuk zoo.
nak dekat tgh hari kitorg balik ke KK utk santapan tengah hari lepas tu balik umah sat, then meneruskan perjalanan ke Ipoh pulak. ekceli xde la smpai ke bandaraya ipoh betol, just smpai ke area tasek je, sebab nak ke jusco tgok wayang. ye la, kuale mana ada panggung, REX yang lama tu pon da kne roboh jadi kedai perabot. kitorg tgok citer hantikaklimahbalikrumah yang memang lawak kambeng.
malam baru kitorg balek dan smpai semula ke kuala kangsar..

Hari ke-4 (jumaat) hari last dorg kat kuale, kitorg jalan2 kat kuale je, makan2 cendol n tgok kraftangan. dorg balik ke KL petang tu jugak dgn ketapi yang lewat hampir 1jam.
aku pulak terasa mcm nak balik KL cpt.. hmmmmpp!! <3

0 peng-Komengs:

Post a Comment